بایدن: کشورهای غربی در شورش واگنر نقشی نداشتند

به‌گفته رئیس جمهوری آمریکا سنجشِ دقیقِ میزان تاثیرگذاری سیاسی «شورش واگنر» بر اقتدار رئیس جمهوری روسیه، به زمان بیشتری نیاز دارد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳، نسبت به شورش دو روزه یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت خصوصی واگنر، علیه کرملین واکنش نشان داد و این بحران سیاسی را در دسته بحران‌های داخلی روسیه به‌حساب آورد. 

بایدن در اظهارات روز دوشنبه خود گفت دولت متبوعش شورش واگنر علیه کرملین را تحت نظارت تیم امنیت ملی کاخ سفید رصد کرد تا اطمینان حاصل کند این بحران سیاسی بر وضعیت متحدان واشینگتن تاثیری نخواهد داشت. 

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در این بخش از سخنان خود تاکید کرد شورشِ رئیسِ گروه واگنر علیه مقام‌های کرملین، جزو درگیری‌های داخلی روسیه به حساب می‌آید و کاخ سفید، یا هیچ یک از کشورهای غربی، نقشی در ایجاد این بحران بر عهده نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در این مورد گفت:«ما روشن کردیم که هیچ ارتباطی با این موضوع نداشتیم و هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادیم.»

چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از اظهارات روز دوشنبه خود گفت دولت فدرال ایالات متحده و متحدان این کشور، صرف‌نظر از چندوچونِ مسائل داخلی روسیه، به حمایت خود از اوکراین در برابر تجاوز نظامی دولت ولادیمیر پوتین ادامه می دهند. 

با تمامی این اوصاف، و به‌گزارش بلومبرگ، بایدن تاکید کرد برای سنجش تاثیر سیاسی «شورش واگنر» بر اقتدار سیاسی ولادیمیر پوتین، که حالا دیگر بیش از ربع قرن است زمام امور روسیه را در دست دارد، زود است. 

بایدن در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت:«مهم نیست چه اتفاقی رخ می دهد؛ من به حصول اطمینان از این امر که قرائت و واکنش ما و متحدمان نسبت به وضعیت پیشِ رو همسو باشد، ادامه خواهم داد.»

پیش از اظهارات روز دوشنبه بایدن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در روز یکشنبه به «شورش واگنر» و تاثیرات سیاسی آن بر ساختار قدرت در روسیه پرداخت و گفت شورشِ یوگنی پریگوژین علیه کرملین «اقتدار پوتین» را به چالش کشید. 

همزمان با این اظهارات آنتونی بلینکن، روزنامه واشینگتن‌پست نیز با انتشار گزارشی مدعی شد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا از اواسط ماه جاری میلادی دریافتند پریگوژین در حال برنامه‌ریزی به‌منظور راه‌اندازی یک عملیات مسلحانه علیه کرملین است؛ اطلاعاتی که، به گزارش این روزنامه آمریکایی، در اختیار مقام‌های کاخ سفید نیز قرار گرفته بود.

بیشتر از جهان